Sådan får du en god internetforbindelse i Vordingborg kommune

En god internetforbindelse er et must, når man er iværksætter eller driver en virksomhed. Læs her mere om, hvad du skal være opmærksom på for at få den bedste løsning.

Mon ikke de fleste af os kender det: Man er på nettet, pludselig går det i stå, og man kommer ingen vegne. Frustrerende og irriterende.

Endnu værre er det, når man har en virksomhed og er afhængig af en god forbindelse for at kommunikere med kunder og leverandører eller varetage en webshop. Driftsikkerheden og hastigheden er af afgørende betydning, så hvad findes der af løsninger?

Fibernet – også i Vordingborg kommune

Fibernet er det helt store inden for data- og internetforbindelser, og det er ikke uden grund:

”Der er ikke nogen øvre grænse på bredbåndsbredden. I princippet kan du få lige så meget, du vil have. Båndbredden afhænger kun af udstyret,” siger Aage Wolff-Sneedorff fra Fibia.

I modsætning til, hvad mange tror, er det faktisk muligt at få fibernet i Vordingborg kommune. Fibia oplyser, at deres dækning i Vordingborg kommune er god, og også TDC kan levere fibernet på udvalgte adresser. Derfor opfordrer de til, at man kontakter dem for at høre mere om, hvad der kan gøres der, hvor man har sin virksomhed.

En hastighed i top

Adam Milborg, selvstændig IT-Seniorkonsulent, er enig i, at fibernet er en god løsning.

Adam Milborg er selvstændig IT-konsulent og anbefaler fibernet, hvis det er muligt
Adam Milborg fra Milborg IT-Drift og Support

”Fibernet er baseret på lysledere, og i forhold til  de traditionelle kobberledninger er de overlegne i forhold til ydelse. Derfor er det klart at foretrække, hvis det er muligt” siger han, og forklarer, at man dermed kan få en hastighed på op til 10Gb/sek.

Udover fibernet er der forskellige DSL-teknologier og mobilt bredbånd som mulige internetløsninger.

DSL er den traditionelle løsning via telefonnettet, som alle har adgang til. Med DSL kan man typisk få en forbindelse på op til 20Mb/sek. afhængigt af, hvor langt der er til den nærmeste telefoncentral.

Mobilt bredbånd er kendetegnet ved, at man anvender et SIM-kort som man enten sætter direkte i sin computer, i et USB stik eller i en lille router, så man kan dele forbindelsen. Her kan man typisk få en hastighed på 5–43 Mb/s.

Forskelle og ligheder

En ting er hastigheden, men der er også andre forskelle på løsningerne, man skal være opmærksom på, fortæller Adam Milborg.

Eksempelvis er fibernet en symmetrisk løsning, hvor DSL og mobilt bredbånd er asymmetriske løsninger. Det vil sige, at ved fibernet er hastigheden på det, man henter, og det man sender, den samme.  Ved de asymmetriske løsninger er det sådan, at hastigheden, når man sender, er langsommere end den, man henter med. Typisk kan man kun sende med 10–30% af den hastighed, man henter med.

I starten af internettets levetid var det at sende ikke så vigtigt, men nu producerer man mere og har brug for at udveksle flere informationer. Derfor kan det være en ulempe at have en asymmetrisk løsning, hvis man er en virksomhed, som har behov for at kunne sende meget.

Hvis man har en DSL-løsning, kan man få sin internetudbyder til at justere forbindelsen, så man kan sende hurtigere. Man skal bare være opmærksom på, at så bliver hastigheden på at hente tilsvarende langsommere.

Tjek mobilt bredbånd

En mobil bredbåndsforbindelse kan være en ustabil løsning, fordi man deler den tilgængelige hastighed med andre abonnenter.

Men hvis ikke det kan lade sig gøre med fibernet, og hastigheden på DSL ikke er tilfredsstillende, skal man ikke automatisk afskrive mobilt bredbånd, mener Adam Milborg. Måske kan man oven i købet have gavn af den indbyggede mobilitet. Det kræver blot grundighed at udvælge den rette udbyder af mobile bredbåndsforbindelser.

”Kvaliteten af mobilt bredbånd er meget forskellig, og derfor skal man undersøge udbyderne grundigt. Hvad koster de forskellige forbrugspakker? Hvordan er deres dækning? I den forbindelse skal man være opmærksom på, at udbyderne ofte bryster sig af målinger foretaget i metropolerne, og det kan vi jo ikke bruge her i Vordingborg. Man skal simpelthen vælge den udbyder, der har en antenne tæt på.”

Lokal IT-support

Adam Milborg har mere end 20 års erfaring inden for IT-branchen og har for nylig etableret sig som selvstændig konsulent – foreløbig med en spireplads hos Vordingborg Erhverv.

Efter flere års arbejde i København tilbyder han nu sin hjælp til virksomhederne i Vordingborg kommune og omegn, og det er der en god grund til.

”Jeg lægger stor vægt på det lokale og den personlige relation. Selv om jeg kunne løse opgaverne via fjernstyring, er jeg glad for at komme ud til folk og tage udgangspunkt i netop deres behov, så vi kan finde den rette løsning sammen. Og jeg er jo alligevel lige i nærheden,” siger Adam.

Han fortæller videre, at man skal se ham og hans firma Milborg IT-Drift og Support som en slags lokal ekstern IT-afdeling, som man kan hyre til at tage sig af det hele eller til at løse bestemte opgaver. Med sin mangeårige erfaring kan han tage sig af alt inden for drift, support og strategi.

Og også rådgivning om mulighederne for hurtigt og stabilt internet:

”Jeg vil rigtigt gerne komme ud og måle, om mobilt bredbånd er en god løsning, og så kan vi tage en uforpligtende snak om, hvad der er bedst at gøre,” slutter Adam.

Fakta:

  • Eksempelvis 10Gb/sek. er angivelsen af, hvor meget data der kan overføres i sekundet.
  • Opkobling via kabel-tv findes også, men er mest velegnet til private og ikke til erhverv.
  • Ved mobilt bredbånd er nærheden til antennen afgørende – er der gode antenneforhold, kan det faktisk være en bedre løsning end DSL, og med en router kan man tilknytte flere brugere til samme netværk.
  • Fibia kan kontaktes på erhvervssalg@fibia.dk og TDC på tlf. 70 70 90 90.
  • Læs mere om Milborg IT-Drift og Support på www.milborg.dk eller kontakt Adam på mail: info@milborg.dk eller telefon 40 80 10 90.