Som en del af den internationale iværksætteruge 2018 satte MikroVirk fokus på de sociale medier.

Det var tidlig morgen den 13. november, da Vordingborg Erhverv og erhvervsnetværket MikroVirk satte fokus på sociale medier. Rammerne var sat på Idrætshøjskolen Bosei i deres ny-istandsatte konferencelokaler, hvor 50 ivrige iværksættere sad klar til at lære, hvordan man som virksomhed kan blive bedre til at markedsføre sig på sociale medier.

Workshoppen blev kickstartet med et spændende oplæg fra makeitmedia, om hvordan man gennem content kan skabe brugerdrevet indhold, og derved generere organisk reach (at nå ud til kunderne, uden at betale annoncekroner). Det handler i høj grad om at fange kundens interesse og det gøres ikke ved konstant at lave salgsopslag med budskaber som skriger; ”køb, køb, køb”. Kunderne vil gerne vide noget om alt det andet der foregår bagved virksomheden. Man skal sælge gennem godt indhold og vende tankegangen fra salg til i stedet at hjælpe kunden. Det handler om at finde ind til kundens smerte og afhjælpe denne med sit produkt eller serviceydelse.

Det er ikke indholdet alene

Det er dog vigtigt at supplere sit content med annoncering. Facebook har bl.a. i år ændret i deres algoritme, hvilket betyder at virksomhedernes opslag ikke længere har samme reach (læs: rækkevidde). Dette fordi følgerne aktivt skal interagere på et opslag for at få fremtidige opslag vist. Det leder os tilbage til det gode brugerdrevede indhold. En kombination af godt content og annoncering er vejen frem. Særligt fordi man som virksomhed kan målrette sin annonce meget mere specifikt end et almindeligt opslag.

Efter en grundig gennemgang og et indblik i de forskellige metoder,  man kan bruge for at nå ud til sine kunder gennem både Facebook og Instagram, var det på tide at finde laptoppen frem og få gang i tastaturet. Deltagerne blev guidet igennem den tekniske opsætning af en annonce, og det var med at holde tungen lige i munden, men energien og spørgelysten var høj. En af de væsentlige pointer, når man laver annoncer, var at sørge for at give kunden mulighed for at komme videre til en kontaktformular, en hjemmeside eller noget tredje, som kan skabe en relation – et såkaldt call-to-action.