Som mange andre butikker oplever Kids Coolshop i Vordingborg også, at der er langt færre kunder i butikken end før corona-krisen. Men med egen webshop og målrettet markedsføring har virksomheden opnået en stigende omsætning trods udfordringerne.

Corona-krisen har vendt hverdagen på hovedet for langt de fleste danskere – både privat og i erhvervslivet. Men især detailhandlen mærker den negative effekt af de tiltag, som regeringen har taget for at beskytte borgere mod corona-smitte.

Kunderne bliver hjemme, og det har givet økonomiske udfordringer. Men der er gode historier og erfaringer at finde – blandt andet hos Kids Coolshop i Vordingborg.

”Vores webshop www.altileg.dk har været med til at bære os gennem krisen. Salget i vores butik er faldet meget, mens salget på vores webshop er steget med 50 % den seneste måneds tid. Og sammenlignet med vores omsætning i marts sidste år så har vi 15 % fremgang,” fortæller Nickolai Jørgensen, indehaver af Kids Coolshop.

Puslespil, modellervoks og farvepenne

I denne tid, hvor rammerne om corona-virus styrer kundernes hverdag, målretter Kids Coolshop deres markedsføring til at opfylde kundernes nuværende behov med produkter, der kan handles på deres webshop.

”Vi har et meget bredt udvalg, men i denne tid har vi særligt markedsført vores kreative legetøj til både børn og voksne. Puslespil med 1.000 brikker, modellervoks, perler – alt, der kan få tiden til at gå, mens de fleste familier er sammen derhjemme. Og det er helt sikkert også de produkter, vi sælger allermest af lige nu på vores webshop,” siger Nickolai Jørgensen.

Online handel er fremtiden

Målrettet markedsføring og egen webshop har sikret Kids Coolshops omsætning på trods af corona-krisen. Men det var allerede før corona-krisen, at Nickolai Jørgensen erfarede vigtigheden af at være tilgængelig online for sine kunder.

Nickolai Jørgensen fortæller: ”Generelt udgør online handel 40 % af vores totalsalg – og det er ikke kun webshoppen. Vi får omkring 300 henvendelser om dagen på Facebook i vores lavsæson. Vi bruger meget tid på markedsføring af produkter med blandt andet videoer og billeder på Facebook, og det genererer mange henvendelser, som skal håndteres. Ud af vores i alt 17 ansatte så er 4 ansat til at håndtere vores online forretning – 2 af dem er ansat på fuldtid og 2 medarbejdere på deltid. Deres arbejde fokuserer på online handel; at besvare kundehenvendelser hurtigt, administrere webshoppen, og sikre at vores webshop er konkurrencedygtig online.”

Et oplevelsescenter

I detailbranchen er der ofte en tendens til at se online handel som en direkte konkurrent til fysiske butikker. Men Nickolai Jørgensen har et helt andet syn på sagen.

”Jeg tror på, at man i detailbranchen skal begynde at se på salg på en anden måde. Jeg betragter selv vores butik som et oplevelsescenter. Her kan børn og voksne komme ind for at se, mærke og prøve produkterne. Derhjemme kan de igen se produkterne online, og så bestiller de hos os fordi de har haft en god oplevelse. Deres ordre kan afhentes i vores butik, og så får vi faktisk besøg af kunderne igen, hvilket åbner op for mersalg,”

Og selvom webshoppen er en stor succes for virksomheden, især under corona-krisen, så har Nickolai Jørgensen en klar erfaring, som han vil dele med andre erhvervsdrivende i detailbranchen.

”Vi har haft vores webshop i 7 år, og min erfaring er, at det er alt eller intet. At åbne en webshop er ligesom at åbne en butik i en baggård på den dårligste lokation i Danmark. Derfra skal man arbejde sig stille og roligt op for at gøre sig mere synlig blandt de mange andre tilbud, som findes. En webshop og online tilstedeværelse generelt skal passes og vedligeholdes hver dag – kunderne forventer blandt andet, at sortimentet er opdateret og at de får hurtigt svar. Men det er helt sikkert det værd – og det kan vi især mærke nu,” afslutter Nickolai Jørgensen.

 

Shop online og støt det lokale handelsliv

På under én uge har City Manager-teamet og handelsforeningerne i Stege, Præstø og Vordingborg udviklet og lanceret tre webshops. Hver webshop samler alle butikker i hver handelsby på en online platform. Det giver vores lokale butikker mulighed for at nå deres kunder online under corona-krisen.

Handl lokalt og støt de lokale handelsbyer – så er de her også i morgen.

Find din handelsby online her

Stege – www.vielskermoen.dk

Præstø – www.praestohandel.dk/shop

Vordingborg – www.bycentrum.com/shop