Et godt tilløb er nødvendigt for at bestige en stejl bakke. Det kræver god fart, et ordentligt afsæt og øje for målet. På samme måde skal de lokale virksomheder på Sydsjælland og Lolland-Falster til at tage tilløb for at bestige et stejlt opsving i de kommende år.

Vækstprogram Lolland-Guldborgsund-Vordingborg er et springbræt på tværs af tre kommuner, der skal støtte de lokale virksomheder i opsvinget. Vordingborg Erhverv og Business Lolland-Falster samarbejder gennem en række initiativer om at fremtidssikre medarbejdernes kompetencer og finde kvalificeret arbejdskraft til virksomhederne. Målet er klart: Der skal skabes sammenhængende løsninger på tværs af kommunegrænser for at gøre de lokale virksomheder robuste nok til at klare opsvinget.

Både en akut og forebyggende indsats

En af de lokale virksomheder, der får sparring gennem Vækstprogrammet, er Corning Optical Communications ApS i Ørslev, som producerer konnektorer. Det er stik og samlinger til kabel-tv-systemer og wireless mobilmaster, der sikrer en optimal signaloverførsel. Med andre ord er det de små stik, der sørger for, at tv- og internetforbindelsen fungerer problemfrit i hjemmene. Derudover sikrer Corning den daglige mobiltelefoni, når mobilmaster forbindes med mobiludbyderne. Corning har knapt 100 ansatte i Vordingborg, men er en del af en større international koncern, der er verdensførende inden for bl.a. specialglas og keramik. Corning er dermed en specialiseret industrivirksomhed, der har brug for veluddannede ingeniører samt faglært og ufaglært arbejdskraft i hele produktionen.

”Det har endnu ikke været svært for os at finde medarbejdere, men vi kender ikke fremtiden. Tidligere var vi en lokal produktionsvirksomhed, der producerede konnektorer, og nu er vi en del af en stor, global koncern. Den historie skal vi have fortalt til forskellige faggrupper for at være fremtidssikrede i forhold til kompetencer,” fortæller Cornings HR Manager, Rikke Krøyer.

Mange virksomheder på Sydsjælland og Lolland-Falster viser allerede symptomer på mangel på kvalificeret arbejdskraft. Hver tredje virksomhed har oplevet problemer i rekrutteringen, og nogle virksomheder har sagt nej til nye opgaver. Derudover er der de virksomheder, ligesom Corning, der er blevet bevidste om, at de skal være mere synlige over for potentielle medarbejdere for på sigt at opretholde en høj produktion.

”Gennem de seneste år har vi gjort en del erfaringer om, hvad der skaber værdi for virksomhederne i forhold til mangel på arbejdskraft. Gennem sparring med virksomhederne kan vi derfor lave både en akut og en forebyggende indsats på tværs af de tre kommuner,” fortæller Lise Damsbo Savic, der er tovholder på initiativet Kompetencer til virksomheder under Vækstprogrammet.

Gensidig gevinst

Corning bruger derfor samarbejdet mellem Vordingborg Erhverv og Business Lolland-Falster i deres målrettede employer branding, hvor virksomheden gør sig attraktiv over for potentielle medarbejdere. I marts deltog Corning på en messe på Danmarks Tekniske Universitet (DTU) i Lyngby for at komme i dialog med de studerende og fortælle om en hverdag med udfordringer, udvikling og innovation under en times kørsel fra København.

”Der kan gå en studerende på DTU, der kommer fra vores region, men som ikke kender til jobmulighederne lokalt. Derfor er det helt essentielt for os at være synlige over for de studerende, for det kan skabe en gensidig gevinst for den studerende, vores virksomhed og lokalsamfundet,” forklarer Rikke Krøyer.

Den gensidige gevinst har også været omdrejningspunkt for et muligt kommende samarbejde mellem Corning og Erhvervsakademi Sjælland, som blev initieret gennem Lise Damsbo Savic. Samarbejdet er både fokuseret mod opkvalificering og videreuddannelse af nuværende medarbejdere og rekruttering af nye medarbejdere. Blandt andet er der overvejelser om et forløb med uddannelser inden for multimediedesign og markedsføring, som kan være med til at brande Corning og lokalområdet som en samlet pakke, hvor den potentielle medarbejder kan starte et nyt liv med sin familie i levende byer med spændende fritidsaktiviteter og et udfordrende job. De studerende på Erhvervsakademi Sjælland kan få mulighed for at bruge deres viden, mens Corning får tilført en ny dimension i brandingen som en spændende teknologi arbejdsplads på Sydsjælland.

”Vækstprogrammet giver nogle helt nye værktøjer i rekrutteringen og fastholdelsen af medarbejdere, der kan støtte de lokale virksomheder i det stejle opsving, som vi forudser med de nye anlægsprojekter. Vi arbejder sammen på tværs af geografi og institutioner. Det er et godt eksempel på, at vi er stærkest, når vi står sammen,” fortæller Lise Damsbo Savic.

Kontakt Business Lolland-Falster og Vordingborg Erhverv

Hvis jeres virksomhed er interesseret i at høre nærmere om mulighederne i initiativet Kompetencer til virksomheder, så kontakt Lise Damsbo Savic, projektleder Business Lolland-Falster, på ld@businesslf.dk. For at høre mere om andre initiativer under Vækstprogrammet, kontakt Mikkel Lundemann Rasmussen, programkoordinator Vordingborg Erhverv, på mlr@vordingborgerhverv.dk.